8 tips til moderne salg og markedsføring

Det er ingen tvil om at måten vi som forbrukere i dag handler har endret seg radikalt, med inntog av nye, digitale plattformer, der tilbydere tilbyr gode hjemmesider, ofte med intuitive og enkelt forståelige webhandelsportaler, og leverandører som tilbyr varene fraktfritt hjem kort tid etter at du betalte de med kredittkortet på webshop-en.
Skrevet av Richard Hagel
8 tips til moderne salg og markedsføring

Dette nye handlemønsteret gjelder ikke bare ”Millennials”, men de fleste mennesker i kjøpekraftig alder i besittelse av en datamaskin eller en smartphone har adoptert det nye handlemønsteret, og ofte tilbringer vi lang tid på internett for å lese mest mulig om produktene vi har planer om å anskaffe, før vi kjøper varen eller tjenesten, enten via tilbyderens nettbutikk eller fysiske varehus.

Det er dermed ingen tvil om at kjøpsreisen har startet lenge før det etableres kontakt mellom kunde og tilbyder, og dette er noe tilbyder allerede i dag må tenke på og tilrettelegge i sin tilnærming til salg og markedsføring av sine varer og tjenester i forhold til dette.
 

Her er 8 tips til deg som ønsker å modernisere dine salg- og markedsføringsmetoder:

  1. Skaff deg gode websider. Tilbyr du varer og tjenester som enkelt kan omsettes via en webshop, så vurder også dette seriøst. Du må huske på at dine hjemmesider må være adaptive og tilpasset alle digitale plattformer, ettersom surfing og netthandling nå gjøres i langt større grad på mobile plattformer enn stasjonære.
     
  2. Sørg for at du skaffer deg et webportal som støtter ditt ERP system (økonomisystem). Pris og produktinformasjon bør oppdateres ett sted, og det bør være i ERP. Webshop´en må ha PIM funksjonalitet (Product Information Management), slik at vesentlig produktinformasjon kan overføres fra ERP systemet, f.eks ved lansering av nye varer, uten at du behøver å manuelt overføre viktige data inn i webshop´en.
     
  3. Velg riktig markedsføringsstrategi. Tiden der cold calling og telefonsalg, også kalt outbound marketing, var det beste alternativet for å skaffe nye kunder er ugjenkallelig forbi. Ved å gjennomføre 100 ”kalde” telefonhenvendelser, klarer man nå kanskje å få en uttelling på 1-2%. Det vi ønsker er å bruke mindre tid på er å kontakte bedrifter der vi ikke kjenner til deres interesse for våre produkter. Derimot ønsker vi å bruke mye mer tid på å følge opp de som via våre websider forteller oss at de faktisk ER interesserte i våre produkter. Logisk ikke sant? Den nyeste måten å markedsføre bedriftens varer og tjenester på er gjennom inbound marketing. Her kan du lese mer om hva inbound marketing er.
     
  4. Som et viktig ledd i din inbound marketing strategi, gjør deg flid med å skrive gode webartikler, evt. blogginnlegg som kan være til hjelp for de kundene som besøker websidene dine. 
     
  5. Gjør det enkelt for dine kunder å registrere sin interesse på dine websider. På denne måten fanger du opp ”varme” leads som du kan kontakte med tanke på å gjøre de til kunder. Her kan du få noen tips om hvordan man lettere kan konvertere leads om til kunder.
     
  6. Fortell saklig og objektivt om dine kundereferanser.  Dagens kunde ønsker ikke å bli utsatt for standardisert skrytepropaganda på dine websider, og jo mer du åpner deg om fordeler vs ulemper ved produktene du selger, jo mer tillit vil du få hos dine kunder.
     
  7. Priser. Ikke alle ønsker å publisere sine priser og rabatter på sine hjemmesider utenfor en påloggingsside eller en webshop. Paradoksalt nok er det dette de aller fleste av de som besøker dine nettsider leter etter. Hvis dine produkter ikke har en fastsatt pris, men er mer prosjektbaserte, kan det allikevel være fordelaktig å gi noen konkrete eksempler på hva det du selger kan komme til å koste i et utvalg av tilfeller. Jo mer transparent du som tilbyder fremstår, jo mer tillit vil du få av dine eksisterende og fremtidige kunder.
     
  8. Skaff deg et godt CRM system. I takt med at din kundedatabase vokser, desto viktigere vil det være å organisere all relasjonell kontakt og kundeforpliktelser i et kundeoppfølgingssystem (CRM=Customer Relationship Management). I et CRM system vil du blant annet kunne holde oversikt over alle leads som genereres fra dine nettsider, og opprette og følge en strukturert salgsprosess i CRM som forhåpentligvis ender med at du vinner mange nye kunder. Her kan du lese mer om hva et CRM system kan gjøre for deg.

Vil du vite mer om hvordan Peritus kan hjelpe deg med å modernisere din salg og markedsføringsstrategi? Les mer om våre produkter eller tjenester.